Mange mennesker er ikke bekendt med at kornet kan få farver. På markerne oplever vi normalt grønne kornplanter som modner til det gyldne beige-agtige, måske senere grå og sorte nuancer.
De oprindelige kornsorter udtrykker et naturligt og stærkt farvespil hen over juli måned, under modningsprocessen.
En sommer tog jeg fotos af farvespillet på en række udvalgte kornsorter, som repræsenterer udviklingsrækken helt tilbage fra Vild Enkorn frem til en Moderne Hvede.
Disse fotos af aks og af hele planterækker, har Johannes Pilmann Pedersen bearbejdet til små visuelle forløb, og selvom baggrundsfarverne ændrede sig afhængig af vejret, kan man få en oplevelse af farvernes forskellige samspil med kornplanterne.
De helt gamle sorter står i en meget stærk forbindelse med kræfterne som stråler ind oppefra og integrerer farvespillet ned over aksene. Fra Spelten sker et tydeligt skift, og farverne strømmer herefter op nede fra halmen, inden akset begynder sit farvespil.
Det kan være vanskeligt at visualisere digitalt, så den bedste oplevelse vil selvfølgelig være, hvis man har mulighed for en levende iagttagelse af de udvalgte planter, mens de vokser og modner på marken.
Men det store spørgsmål der naturligt må vækkes undervejs er nu: Hvor kommer farverne fra? - Og Hvad udtrykker de for kvaliteter i kornet?
Efter videoerne følger en vigtig vinkel til spørgsmålet om farverne.
Vild Enkorn Aks video
På vild enkorn kommer farverne til syne øverst på akset og går gradvis lige ned mod bunden af akset. Planten står i en direkte forbindelse til de kræfter den modtager oppefra.
Vild Enkorn Rækker
Sort Enkorn Aks
Ved den Sorte Enkorn tages farverne ind ude fra stakkene og indad mod akset
Sort Enkorn Rækker
Rød Enkorn Aks
Hos den røde Enkorn opstår farverne mere sporadisk fra hele omkredsen og opstår på aksets skaldele.
Rød Enkorn
Artemisia Gul Enkorn Aks
Den gule solfarve stråler ned og ind fra flere vinkler
Artemisia Gul Enkorn Rækker
Hvid Enkorn Aks
Hos den hvide Enkorn kommer der røde farver på halmen nedefra, og akset forbliver lyst.
Hvid Enkorn Rækker
Sort Emmer Aks
Hos den sorte Emmer er der et rigt farvespil på akset, mens halmen er grøn meget længere
Sort Emmer Rækker
Rød Emmer Aks
Ved rød Emmer starter det med solgule farver der bliver mere og mere gyldenvarme som skorpen på et godt bagt brød.
Rød Emmer Rækker
Hvid Emmer Aks
Den hvide Emmer modner med gule farver på akset som senere stråler ned i halmen
Hvid Emmer Rækker
Urtica Spelt Aks
Spelten modner med meget stærke røde farver som stråler nede fra halmen, mens akset er grønligt meget længe. Et stort skift fra Emmer til Spelt i farvespillet.
Urtica Spelt Rækker
Mumiehvede Aks
Mumiehveden er meget anderledes. Den har pelsagtig behåring og laver nye småaks i den nedre del af akset. Den får først gule farver på akset som går ned i halmen. Senere gyldne og brune nuancer.
Mumiehvede Rækker
Dværghvede Aks
Dværghveden starter med lidt gule og grønne farver som går til gyldenbrun og beige hvid.
Dværghvede Rækker
Moderne Hvede Aks
Den moderne hvede havde gule og blålige farver og modnede med hvid og beige og lidt sorte stænk.
Moderne Hvede
Indledningsvis lå spørgsmålet omkring farverne på kornet. Hvor kommer farverne fra og udtrykker de noget i deres fremtræden?
Som en vinkel til svar på disse spørgsmål finder vi en interessant beskrivelse af farver på planter, i nogle foredrag som Rudolf Steiner holdt for landmænd:
"Vi har mulighed for i den røde blomst faktisk at se Mars. Vi har mulighed for i den hvide og den gule blomst at se Jupiter, og vi ser i den blå blomst Saturn, og i det grønne blad ser vi den egentlige Sol."
Farverne udtrykker med andre ord indstrålinger fra planeterne. Når vi taler ernæringskvalitet siger han endvidere:
"Når planter bliver til næringsmiddel i egentligste forstand, når de udvikler sig således, at substanserne i dem udformes til næringsmiddel for dyr og mennesker, så medvirker Mars, Jupiter og Saturn dertil med kisel som mellemled."
Begge citater er fra "Bidrag til en fornyelse af landbruget på åndsvidenskabeligt grundlag", Rudolf Steiner, 1924
Måske kan vi en dag nå til at se en tydelig sammenhæng mellem farver og kvalitet...